FOTOSTRIPS – effectieve verhalende communicatie

Fotostrip voor Burgernet - verhalende communicatie

Fotostrip voor Burgernet – verhalende communicatie

Een goed verhaal helpt. Tekstblad meldde al eerder dat gezondheidscommunicatie via fotostrips aantoonbaar efficiënt is:

“Boodschappen als ‘roken is slecht voor je’ roepen doorgaans weerstand op bij de ontvanger. Maar als je die boodschap inbedt in een goed verhaal, zoals een meeslepende fotoroman, neemt de weerstand echt af. Dat zegt hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen Carel Jansen in het dubbeldikke decembernummer [2013] van Tekstblad.”

Dat weten ze bij zorgkenniscentrum Vilans uit ervaring. Zorgcommunicatie-expert Henry Mostert van Zorg voor Beter en Ype Driessen van Fotostrips.nl ontwikkelden samen fotostrips die de medewerkers van Vilans moesten helpen hun communicatie onderling en met patiënten/cliënten te verbeteren.


WANNEER GEBRUIK JE VERHALENDE COMMUNICATIE?

In mijn vorige blog post behandelde ik de testimonial – een manier van verhalende communicatie (storytelling) die je goed kunt inzetten voor processen, bijvoorbeeld verandertrajecten. Een duidelijke vóór-tijdens-na-situatie laat zich hiermee mooi invoelbaar maken, zeker als je mensen met verschillende achtergronden of op verschillende niveaus wilt bereiken.

De fotostrip is een tweede variant van verhalende communicatie. Ideaal om de aandacht te trekken én vast te houden, dus juist ook als je een (voor de doelgroep) saai of vervelend proces onder de aandacht wilt brengen zoals stoppen met roken, meer bewegen, beter communiceren. Fotostrips zijn bij uitstek geschikt om mensen iets te leren.

Ook gedragsveranderingen vallen hieronder. Burgernet is daar een mooi voorbeeld van. Of inbraakpreventie: wat kunnen mensen zelf doen om het inbrekers moeilijker te maken? Dat maak je goed aanschouwelijk met een fotostrip.

Strips werken nog beter als er ook een grapje in zit. Of een heleboel grapjes. En een hilarische uitsmijter. Laat dat maar aan fotostrips.nl over. Mijn indruk: hoe minder de opdrachtgever zich met de inhoud bemoeit, hoe beter ze worden.

This entry was posted in beeld, storytelling, tekstproducten and tagged , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.


This site is using the Seo Wizard Wordpress plugin created by Seo Uk